Desatero nepřetíženého týmu
To, že je pracovní přetížení rostoucím problémem, potvrzuje i průzkum společnosti Deloitte v USA, ve kterém si na zahlcení svých týmů stěžuje 64 % vedoucích pracovníků. Jaké může mít takové zahlcení následky?
- Snížená kvalita pracovních výstupů
- Tým nezvládne dodržovat deadliny
- Snížení motivace a proaktivity
- Nepříjemná atmosféra v práci
- Zvýšená fluktuace zaměstnanců
Manažerovo desatero
Jak můžete týmu pomoci od pocitu přetížení? Stačí se držet “Desatera nepřetíženého týmu”. Díky němu bude celý váš tým pracovat v klidu.
1/ Buďte transparentní
Ve firmách se často ukrývají “nepřiznané projekty”, které ubírají potřebné kapacity. Může se jednat o osobní resty, nevyřešené projekty z minulosti nebo zkrátka ad hoc zadání, které chce člověk mít rychle z krku. Vždy je potřeba, aby o nich věděli všichni – zvlášť ti, co vše plánují.
Může se jednat o PMO, portfolio managera, CEO nebo resource managera. Přiznejte proto vždy všechny projekty ve firmě. Pomoci vám k tomu může například Agilní řízení zdrojů s přehledem stavu projektů v reálném čase. Do tohoto nástroje se jednoduše naskládají všechny projekty a ostatní je snadno uvidí.
2/ Používejte nástroj pro přiřazování projektů
Používejte vhodný nástroj, který vám ukáže, které týmy už jsou přehlceny a kde se naopak uvolňují kapacity. Ideální nástroj pro přiřazování projektů je intuitivní – nepřidělává práci a umožňuje vám neustále vidět stav jednotlivých projektů. Kdo potřebuje vidět detaily úkolů se pak může podívat do jednotlivých projektů.
3/ Zlepšujte dovednosti svého týmu
Objevují se často úkoly, se kterými si umí poradit jen jeden konkrétní zaměstnanec? A co když je zrovna zaneprázdněný jiným úkolem? Zvažte, zda není čas vyškolit dalšího zaměstnance, aby se projekty zbytečně nehromadily na jediném člověku, kterého tak přetížíte. V nástroji pro řízení zdrojů agilním způsobem navíc naleznete funkci “Řízení dovedností”, kde vždy vidíte aktuální vytíženost členů vašeho týmu.
4/ Nebojte se říkat ne
Ukazuje vám nástroj pro přiřazování projektů konflikty či přehlcenost týmu? Nesnažte se do přeplněného pracovního týdne vměstnat další projekt, je třeba práci posunout na další týdny – zlepší to nejen kvalitu projektů, ale i náladu v kanceláři. Komunikace je zkrátka základ v každém pracovním prostředí. Což nás přivádí k dalšímu bodu…
5/ Nepodceňujte komunikaci
Často přebíráme více projektů, než bychom měli. Stojí za tím špatná komunikace. Je třeba naslouchat členům týmu, abyste mohli stanovit realistické termíny, odhadovat, kolik práce se zvládne, a poskytovat reálné informace všem stranám. S přehledem i komunikací mezi týmy o stavu kapacit vám pomůže Agilní řízení zdrojů.
Agilní řízení zdrojů
6/ Nedávejte nerealistické termíny
Zvládnutí náročného harmonogramu začíná u realistického deadlinu. Počítejte s nečekanými prodlevami, zpětnou vazbou a nezapomínejte na tzv. “buffer time” – časovou rezervu pro nečekané události. Příliš krátká doba na dokončení úkolu také potlačuje kreativitu zaměstnanců.
7/ Stanovujte si priority
V průběhu projektu se člověk může v prioritách snadno ztratit. Mějte proto svůj seznam priorit neustále po ruce a nezapomínejte se k němu pravidelně vracet. V Easy Projectu navíc máte všechny své priority vždy pohodlně po ruce díky osobním dashboardům.
8/ Nezapomínejte chválit
Motivace a důvěra umí dělat divy. Dejte zaměstnancům najevo, že si jejich práce vážíte.
Projevte jim důvěru třeba tak, že jim umožníte plánovat si práci podle sebe. To týmy vede k individuální odpovědnosti.
9/ Z velkých úkolů tvořte malé
Projekty vždy rozložte na dílčí úkoly, třeba pomocí nástroje WBS. Projekt díky tomu vypadá snadněji zvládnutelný a zaměstnanci ho dokončí rychleji – motivuje je, že vidí pokrok a odvedenou práci.
10/ Myslete na odpočinek
A nejen na ten svůj, také na odpočinek vašeho týmu. Vyhněte se zbytečné pracovní komunikaci po konci pracovní doby a když se někdo chystá na dovolenou, nemělo by to znamenat, že si toho před ní musí více ‚‚napracovat’’. Pokud je to možné, podpořte flexibilitu i práci z domova.
Shrnutí: Sbohem přetížený týme
Vše dobře vybalancovat a naučit se nepřetěžovat tým může být věda. Pokud ale budete dodržovat ‚‚manažerské desatero’’ a nebudete zapomínat na pravidelnou kontrolu se svým týmem, jste na skvělé cestě k ideální organizaci práce. Objevte s námi nový Easy Project 12, který obsahuje ty pravé nástroje, které k tomu potřebujete.
Plně vybavený software pro moderního projektového manažera? Easy.
Mějte všechny důležité nástroje pro dokonalé plánování, správu a kontrolu projektů v jediném softwaru.