Jak obhájit projekt, který nikdo nechce
Podívejte se na nejčastější, které vznikají, když se firma brání některým typům projektů. Inspirujte se, jak obhájit projekt a ukázat firmě jeho přínos. Na čem záleží? Hlavně na efektivní komunikaci, která je klíčovou dovedností projektového manažera.
Jaké projekty nemusí být ve vaší firmě populární?
Ve firmách se často stává, že některé typy projektů se setkávají s odporem nebo nedostatečným nadšením ze strany stakeholderů. Tady je několik typických příkladů:
- Projekty, které vyžadují velké změny procesů nebo systémů: Tady můžete narazit na kolegy, kterým vyhovuje současný způsob práce.
- Projekty, které vyžadují velké počáteční náklady nebo investice: Finanční stránka je v dnešní nejisté době obzvláště důležitá. Management firmy vnímá rizika hlavně z hlediska potenciální návratnosti investic.
- Projekty, které jsou považovány za ty s nízkou prioritou: Vždy je přeskočí projekty, které jsou vnímány jako naléhavější nebo hodnotnější. Ale jedná se pouze o vnímání, nemusí tomu tak doopravdy být.
- Projekty, které jsou vnímány jako zbytečné: Málokdo, nebo nikdo ve firmě není přesvědčen, jakou hodnotu budou mít pro firmu.
Jak tedy obhájit svůj projekt?
Vidíte, že u mnoha projektů jde hlavně o vnímání jejich hodnoty. Vyzkoušejte proto některé z těchto kroků, pokud potřebujete přesvědčit stakeholdery o tom, že váš projekt přinese firmě užitek, ať už zisk, efektivnější fungování, nebo spolupráci, náskok před konkurenty, lepší zabezpečení nebo cokoliv jiného:
- Zdůrazněte potenciální přínosy projektu: Zaměřte se na jednotlivé přínosy, ale i celkový přínos pro firmu. Použijte myšlenkové mapy pro lepší prezentaci.
- Jasně formulujte cíle a záměry projektu: Rozumíte vy dobře cílům projektů? Jestli ano, tak je budete schopní dobře vysvětlit i kolegům, aby jim správně porozuměli. Pokud ne, tak si nechte potřebný čas na prostudování, než se pustíte do dalších kroků.
- Identifikujte a řešte případné obavy nebo námitky: Snažte se pochopit, proč ostatní projekt nepodporují, a řešte jejich případné obavy nebo námitky. Řekněte jim další informace nebo vysvětlete, jak budete řešit rizika, která mohou nastat.
- Získejte podporu klíčových lidí: Identifikujte klíčové kolegy, kteří mohou projekt podpořit, a požádejte o jejich podporu.
- Vysvětlete, co budete moci dělat v budoucnu: ať už po úspěšném dokončení tohoto projektu nebo v případě, že tento projekt nebude schválen. Zdá se to logické, ale moje zkušenost je taková, že technicky orientovaní lidé někdy nemají dostatečné schopnosti tyto informace sdělit a jsou pak frustrovaní, když projekt není schválen.
Jakou roli zde hraje komunikace? Klíčovou
Efektivní komunikace je často rozhodujícím faktorem pro úspěch každého projektu, pro nechtěné projekty to platí dvojnásob. A proto je komunikace jedna z nejdůležitějších dovedností každého projektového manažera.
Mezi konkrétní způsoby patří (kromě rad zmíněných dříve jako je jasná formulace cílů a záměrů, identifikace možných námitek apod.) transparentnost a informování kolegů a také používání stejného jazyka - používejte stejná slova a dívejte se na problém jeho očima.
Nezapomeňte být ohleduplní a otevření zpětné vazbě, protože to může pomoci budovat ve firmě důvěru. S vytrvalostí a jasným pochopením hodnoty projektu se vám může podařit přesvědčit i ostatní o jeho hodnotě.
Jedno povzbuzení na závěr
I když váš projekt nebude schválen, nevěšte hlavu. Ve většině firem je mnohem více nápadů než je kapacit pro realizaci. Manažeři jsou většinou chytří lidé, kteří se snaží dělat správná rozhodnutí. A tak váš projekt sám o sobě dává smysl, ale pokud je zařazen mezi další kandidáty, tak je správné dát přednost jiným.
Plně vybavený software pro moderního projektového manažera? Easy.
Mějte všechny důležité nástroje pro dokonalé plánování, správu a kontrolu projektů v jediném softwaru.