Scrum jednoduše: Co jsou artefakty a k čemu slouží
Dnešní dávka teorie nás zavede blíže ke Scrumu a jeho důležitým součástem – artefaktům. Pracujte s nimi správně, zlepšete vaše agilní řízení a doručujte úspěšné projekty. Dynamická povaha především softwarového vývoje přivedla agilní metodiku řízení projektů Scrum mezi ty nejpoužívanější.

Artefakty nám potom díky efektivnímu přenosu informací a přehlednosti práce pomohou Scrum provozovat správně, úspěšně vést sprinty a agilně doručovat výsledky.
Co jsou Scrum artefakty?
Ve své podstatě se jedná o seznamy, skrze které během řízení projektu sdílíte základní informace se zúčastněnými. Díky nim můžete jednoduše popsat a evidovat práci, která musí být dokončena, a dodat tak sprintu určitou přidanou hodnotu. Existují přitom čtyři hlavní artefakty, které možná dobře znáte.
Produktový backlog
Výčet všeho, co musí být na projektu dokončeno s rozpadem na jednotlivé úkoly. Zde mají být definovány vlastnosti a možnosti vyvíjeného produktu. Tento seznam se přitom během času mění dle potřeb a priorit, a obsahuje nejčastěji user-stories, bugy a úkoly.
Je naprosto běžnou vlastností tohoto backlogu, že s vývojem produktu dále narůstá. Vlastník projektu nebo produktu pak pravidelně backlog reviduje a stará se o to, aby na jeho čele spočívaly ty nejdůležitější úkoly k dokončení, byly zde popsány do dostatečného detailu, a tedy připraveny k přeřazení do sprintu.
Backlog sprintu
Tento výčet slouží jako nižší řád produktového backlogu a obsahuje úkoly, na kterých má tým pracovat v daném sprintu. Každá položka v tomto backlogu musí být vyvinuta, otestována a náležitě zdokumentována. Vlastník produktu určuje obsah backlogu sprintu, který má běžně podobu úkolové tabule, která pak může vypadat třeba jako Kanban. Scrum je tedy možné efektivně kombinovat s dalšími přístupy.
Produktový přírůstek
Asi nejdůležitějším artefaktem je produktový přírůstek, což je výčet všech položek z produktového backlogu, které byly dokončeny během skončených sprintů. Aby sledování tohoto přírůstku mohlo fungovat, je třeba mít jasno v tom, co znamená “dokončená položka”. Tato definice se však může v průběhu času měnit, tak aby odpovídala agilním principům, tak jak je u vás hlídá Scrum master.
Burndown chart
Jedná se o graf, který ukazuje, jak rychle tým postupuje skrze produktový backlog, a ilustruje tedy vztah vydané práce oproti jejímu celkovému množství. Jeho hlavním cílem je monitorovat postup a termíny, a zajistit tak, že je projekt na správné cestě.
Tempo postupu při odbavování story-pointů z user-stories, neboli velocity, vám pak kromě trackingu času současného projektu může sloužit i během plánování dalších projektů. Pokud ale tento graf nepoužíváte a „velocitu“ vašeho týmu neměříte, můžete zlepšit časové plánování vašich projektů díky práci s časovými výkazy v Easy Projectu 10.

Agilní řízení projektů? Easy.
Mějte všechny nástroje pro dokonalé plánování, správu a kontrolu projektů v jediném softwaru.